Anna basson viedä

Nooa Riitijoki tanssittaa tapahtumillaan juhlaväkeä ympäri Suomea.
27.02.2016 - 09:27 Väinö Vasara, kuva: Samir Abya

Nooa Riitijoki työskentelee elektronisen musiikin parissa kellon ympäri. Bloggaaja ja tapahtumajärjestäjä haluaa tuoda parempaa musiikkia suomalaisten korviin.

– Kaikki lähti käyntiin vähän vahingossa.

Elektronisen musiikin moniosaaja Nooa Riitijoki jakoi Facebook-seinälleen niin paljon biisejä, että kaverit alkoivat kuittailla. Nyt 22-vuotias porvoolainen haastattelee Euroopan isoimpia artisteja Let The Bass Get You -blogiinsa ja järjestää saman nimen alla tapahtumia ympäri Suomea.

Vielä muutama vuosi sitten Riitijoki toimi aktiivisesti suomiräpin kentällä ja juonsi muun muassa hiphopiin keskittyvää Pause-ohjelmaa Radio Moreenilla. Riitjoki kuitenkin koki, että suomiräpin taso heikkeni. Elektronisempi soundi vei nopeasti mukanaan, ja LTBGY jatkoi siitä mihin Pause jäi.

– Nykyisin lähes kaikki aika kuluu konemusiikin soidessa. On harhaluulo, että se on vain tanssimusaa.

Satoja tyylisuuntia valtavirran alla

Elektroninen musiikki on menestynyt huimasti viime vuosina. Festivaalit ovat loppuunmyytyjä eikä radiossa voi surffata kovin montaa kanavaa kuulematta genren jättihittejä. Musiikkilajin monimuotoisuutta ei Riitijoen mukaan kuitenkaan välttämättä ymmärretä. Tyylisuuntien kirjo vaihtelee aina futuristisesta Psytrancesta synkkään ja melodiseen Trip Hopiin. Radiossa soiva EDM, eli elektroninen tanssimusiikki, on lähempänä poppia.

– Se on niin tuotteistettua. Soittolistojen takaa löytyy valtava määrä tuntemattomampia alakulttuureja.

Riitijoen mielestä elektroninen musiikki voi Pohjolassa hyvin, vaikka epäkohtiakin löytyy. Suomen tiukka lainsäädäntö laittaa alan toimijat ahtaalle, sillä genre elää öisin.

– Esimerkiksi Keski-Euroopassa meininki on ihan erilaista, kun klubit ovat auki läpi yön ja festivaaleilla saa soittaa pidempään. Vähän saisivat antaa löysää täälläkin.

Riitijoen mukaan juhlimiskulttuuri on Suomessa myös vähän vinoutunutta.

– Täällä jengin pitää olla ainakin kahden promillen humalassa, että uskaltaa tanssia. Ei sen pitäisi niin olla. Itse saan musiikista paljon enemmän irti selvinpäin.

Monesti etenkin huumeet liitetään konemusiikkibileisiin. Euroopan suurilla yökerhoilla pillerit ovat yleistä käyttötavaraa, mutta Suomessa ei välttämättä ole samanlaista trendiä. Riitijoki kertoo, että ei itse ole törmännyt huumeisiin kertaakaan.

Menestyksen takana vahva yhteisö

Elektonisen musiikin takia Riitijoki on jatkuvasti hereillä – oli kyse sitten artistien buukkaamista tai haastattelujen tekemistä. Riitijoki myöntää, että ilman onnistumisen tunteita ilmainen työ ei maittaisi. Kannustava palaute ilahduttaa, mutta Riitijoen mukaan parasta työssä on uusien ihmisten tapaaminen.

– Yhteisöllisyydestähän tässä koko hommassa on kysymys.

Intohimo kumpuaa myös halusta vaikuttaa elektronisen musiikin tilaan Suomessa. Riitijoki haluaa auttaa kotimaisia nousevia artisteja. Tällä hetkellä Suomessa on vain kourallinen valtakunnallisesti menestyviä artisteja.

Tulevaisuudestaan Riitijoki ei osaa vielä tarkemmin sanoa. Ulkomaille voisi viedä artistin, ja Suomessa olisi kiva olla järjestämässä festivaaleja.

– Olen saanut järjestää omia tapahtumia ja tehdä radio-ohjelmaa. Omat unelmani olen jo toteuttanut.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.

Fakta

Nooa Riitijoki

  • Kirjoittaa Let The Bass Get You -blogia, tekee artistihaastatteluja ja järjestää elektronisen musiikin tapahtumia.
  • On opiskellut kone- ja metallialan sekä sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinnot.
  • Asuu Porvoossa tyttöystävänsä kanssa.

Jutun kuvat

Nooa Riitijoki tanssittaa tapahtumillaan juhlaväkeä ympäri Suomea.