Urbaani kaupparatsu tuo vaatekaupan olohuoneisiin

Juho Kosunen myi kerran pilottitakin sillan alla ja tunsi syyllisyyden piston rinnassaan.
07.12.2016 - 18:00 Väinö Vasara. Kuva: Uwa Iduozee

Matkalaukku olalla koteja kiertävä helsinkiläismies ei ole pyramidihuijari eikä jehovantodistaja. Hän on Juho Kosunen, 38-vuotias yrittäjä, joka keksi uuden tavan pyörittää vaatekauppaansa.

Kaksi vuotta sitten Juho Kosunen istui liikkeessään Vuorikadulla ja tuijotti tilinsä saldoa. Vintagevaatteita myyvän Indian Summer -liikkeen pyörittäminen oli käynyt tuskaiseksi. Kiinteät kulut olivat liikaa, eikä toiminta enää kannattanut.

Pari kuukautta ennen sulkemista Kosunen keksi, kuinka säilyttää oma toimeentulo ja samalla asiakkaiden kokemus perinteisestä vaatekaupasta. Ajatus pelkän verkkokaupan pyörittämisestä tuntui kylmältä, joten Kosunen päätti nostaa matkalaukun olalleen ja viedä vaatteet asiakkaiden luokse – koteihin, kahviloihin tai vaikka Musiikkitalon aulaan. Treffit sovitaan tekstiviestillä ja ostopäätös tehdään hypistelyn ja sovittamisen jälkeen.

– Halusin säilyttää kivijalkakokemuksen. Miellyttävyys ja persoonallisuus ovat tärkeäosa kaupankäyntiä, Kosunen uskoo.

Sosiaalista kotiinkuljetusta

Kun kivijalkakauppa meni alta, Kosusesta tuli todellinen oman onnensa seppä. Yhdeksästä viiteen -rutiini särkyi, mutta Kosunen pyrkii yhä jakamaan päivänsä vapaa-aikaan ja työntekoon. Arkisin Kosunen suhaa pitkin kaupunkia, höyryttää vaatteita tai päivystää kahvilassa.

Kahta samanlaista työpäivää ei puoleentoista vuoteen ole mahtunut. Kierroksillaan Kosunen näkee kauniita koteja, juo useita kuppeja kahvia ja ennen kaikkea tapaa uusia ihmisiä. Kosunen kertoo hämmästelevänsä sitä, kuinka ympärille on rakentunut ”onnellinen kupla”, jossa tuntuu olevan vain mukavia ihmisiä”.

– Tämä on loistava tekosyy istua ihmisten kanssa kahvilla ja jutella ihan mistä tahansa, Kosunen naurahtaa.

Kotikäynneissä piilee myös oma varjopuolensa. Osa suhtautuu konseptiin varauksella. Ihmiset varovat kotiinkuljetuksesta koituvaa vaivaa, ja pyytelevät anteeksi, jos vaatteet eivät istukaan.

– Suomalaiset ovat yliujoja siinä suhteessa, Kosunen tuumaa ja toivoo itselleen useampia turhia käyntejä.

Vintagea päivisin, vinyylejä öisin

Kosunen on sanomansa mukaan tehnyt työkseen kaikkea laillista, aina roudarihommista toimistotyöhön. Matkailuliiketoiminnan tutkinto jäi muutamasta opintoviikosta vajaaksi. Informaatioteknologiaa Kosunen jaksoi opiskella kolmisen vuotta. Työ second-hand -vaatemyymälässä synnytti lopulta intohimon vintagepukeutumiseen, eikä siltä tieltä ole ollut paluuta. Nyt 38-vuotias kaupparatsu kertoo tekevänsä sitä, mistä on aina unelmoinut.

– Tuntuu siltä kuin shoppailisin itselleni vaatteita, mutta saan siitä vielä rahaa, Kosunen summaa.

Öisin Juho Kosusen voi bongata levysoitinten takaa urbaanin musiikin yökerhoista. Kosunen kertoo, että työt tukevat toisiaan, ja kotikäynneillä näkyy tuttuja naamoja keikoilta. Perimmäinen idea on kummassakin sama. Tiskijukkana Kosunen nauttii siitä, että saa vaikuttaa ihmisten illanvieton laatuun. Vaatemyyjänä Kosunen haluaa vaikuttaa asiakkaiden tyyliin ja pyrkii ajattelemaan vaatekokonaisuutta yksilöllisesti.

Kun Kosunen tilaa kiloittain vaatteita ulkomaisilta tukkureilta, ei hän ikinä täysin tiedä, mitä paketista paljastuu. Sama suunnittelemattomuus on läsnä myös liiketoiminnassa. Tulevaisuuttaan Kosunen ei mieti ensi kesää pidemmälle, jolloin matkalaukku pääsee nauttimaan ulkoilmasta puistoissa ja kadunvarsissa.

– Vähän aikaa pitää vielä nauttia tästä vapaudesta, Kosunen toteaa.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.