Huippumuoti meni kadulle ja sieltä Facebookiin

Vlone on hip hop -kollektiivi Asap Mobin perustama vaatemerkki. Kuvan t-paita maksoi Ebayssa 260 euroa.
24.11.2016 - 16:47 Väinö Vasara, kuva: Linda Manner

Moderni katumuoti ei ole vain vaatteita, vaan nuorten tapa ilmaista itseään.

Supremen huppari, 320 euroa. Adidaksen Yeezy Boost -kengät, 575 euroa. A Bathing Apen t-paita, 80 euroa.

Hypend ei ole tavallinen Facebook-kirpputori. Katumuodista kiinnostuneiden ryhmässä harvinaisista merkkivaatteista maksettavat hinnat voivat tuntua ulkopuolisista naurettavilta, mutta Hypendissa kauppa käy kuumana.

Suljettuun ryhmään on alle vuodessa liittynyt yli 2 000 jäsentä. Yhteisössä pauhaa aktiivinen keskustelu uusista vaatemallistoista streetwear-kulttuuria ympäröiviin ilmiöihin.

– On hauskaa, että kun porukka puhuu Hypendistä, he toteavat sen olevan Facebook-ryhmä. Se on kuitenkin osoittautunut olevansa muutakin. Ikään kuin yhteisö ja kultti, jota edustetaan, Hypendin perustaja Oula Valkeinen kertoo.

Tuoreella muotisuuntauksella on juuret syvällä skeittauksen, surffauksen ja erityisesti hiphopin maailmassa. Valkeisen innostus katumuotiin lähti Snoop Doggista ja räppärin Drop It Like Its Hot-musiikkivideolla jalassaan pitämistä lenkkareista. Katumuotia seuraavat ammentavat pukeutumiseensa yhä elementtejä urbaanista musiikista rapakon takaa.

– Muoti on tiukasti yhteydessä musiikkiskeneen. Moni seuraa, mitä vaatteita räppärit käyttävät ja haluaa pukeutua samalla tavoin.

Muoti-ilmiöissä on kyse ajoituksesta

Hypendin nimi tulee sanoista ”hype” ja ”high-end”. Ensimmäinen tarkoittaa haipattua ja maineikasta, jälkimmäinen korkealuokkaista muotia. High-end katumuotia edustavat muun muassa henkilöbrändätyt muotisuunnittelijat, joiden vaatteiden hinnat liikkuvat sadoissa tai jopa tuhansissa euroissa. Ominaista on, että brändit laskevat myyntiin pienen vaate-erän, joka myydään nopeasti loppuun. Siksi todellinen hinta elää ja on vaikea hahmottaa.

Valkeisen mukaan merkki on katumuodissa tärkeä elementti, mutta pukeutuakseen tyylikkäästi kaikkia viikkorahoja ei tarvitse laittaa vaatteisiin. Osa menee suoraan brändin perässä, osa jarruttelee ostoksissaan.

– Jos haluaa stuntata huudeilla, selvästi näkyvät brändit antavat lisäarvoa, mutta esteettisyys on kuitenkin pääasia, Valkeinen kertoo.

Muoti on aina sidottu aikaan, kontekstiin ja kulttuuriin. Suunnittelijat rikkovat rajoja ja haistattavat tutuille valtavirroille. Vuonna 2014 perustettu vaatemerkki Vetements kohautti alkuvuonna lanseeraamalla markkinoille t-paidan, johon oli yksinkertaisesti printattu kuriiripalvelu DHL:n logo. Se maksoi verkkokaupassa 245 euroa. Tapaus herätti keskustelua siitä, missä menee uskottavuuden ja provokaation raja.

Menestyvimmät vaatebrändit syntyvät usein promootion sijaan kaduilla ja keskusteluissa, jalostuen lopulta ilmiöiksi. Aalto-yliopiston muotitaiteen professorin Pirjo Hirvosen mukaan muoti-ilmiöiden menestys riippuu ajoituksesta.

– Itse ajattelen mieluummin sitä, miten brändi syntyy, kuin sitä, miten brändi rakennetaan. Se on kiehtovampaa, koska se voi syntyä eri tavoin ja olla ihan aineetonta. Kun ei satsata rahaa, ilmiö voi syntyä muilla konsteilla. Se voi olla täten myös paljon kantavampi, Hirvonen kertoo.

Mies ei enää maastoudu

Hypend-yhteisön jäsenistä noin 90 prosenttia on miehiä ja arviolta puolet teini-ikäisiä. Nuorten miesten suhtautuminen muotiin on Hirvosen mukaan muuttunut. Malleja pukeutumiseen haetaan itsenäisesti, ja omasta tyylistä uskalletaan olla avoimesti kiinnostuneita.

­­– Maastoumisvietti on vähentynyt, ja siinä mielessä miehet ovat tulleet lähemmäksi naisten suhtautumista muotiin, Hirvonen toteaa.

Urbaanissa muodissa on lopuksi kyse erottautumisesta ja omaehtoisesta itsensä ilmaisemisesta. Merkkiuskollisuus on vielä vahvasti läsnä, mutta esimerkiksi kirpputorien suosio nuorten keskuudessa kielii siitä, että omaa juttua haetaan myös muotitalojen ulkopuolelta.

– Ollaan kansainvälistymässä ja tullaan tietoisemmiksi siitä, että pukeutuminen viestii henkilökohtaisesta identiteetistämme ja siitä, mihin viitekehykseen kuulumme, Hirvonen uskoo.

– Miehet vapautuvat, vaikka hitaasti tämä on tapahtunut.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.