Koulu antaa aseet väärää tietoa vastaan

Olkahisen koulun 5.–6.-luokan oppilaat ovat ottaneet reippaan varaslähdön ilmiöoppimiseen opettaja Carita Begin johdolla.
22.11.2016 - 16:40 Emma Auvinen, kuva: Linda Manner

Tulevaa sukupolvea eivät nettitrollit petkuta. Olkahisen koulun yhdistetyn 5. ja 6.-luokan oppilaat hiovat ajattelun säiläänsä tekemällä tutkimuksia ja mittelemällä paneelikeskusteluissa.

Tänä syksynä eräs Olkahisen koulun oppilas epäili, että hänen kotikadullaan ajetaan jatkuvasti ylinopeutta. Hän sai käyttöönsä mittalaitteen ja tarkan selvitystyön tulos oli, että valtaosa autoilijoista todella ylitti rajoitukset.

Oppilaan toteuttama ylinopeustutkimus oli osa ilmiöoppimisjaksoa. Luokanopettaja Carita Bergin luokassa lapset suunnittelevat ja tekevät vuodessa useita tutkimuksia heitä kiinnostavista aiheista.

Berg otti viime vuonna jättiharppauksen. Hän aloitti ensimmäisten joukossa Tampereella uuden opetussuunnitelman mukaisen ilmiöopetuksen. Näiden ilmiöoppimisjaksojen aikana yhtä teemaa käsitellään eri oppiaineiden näkökulmasta.

Koulut ovat tästä syksystä saakka velvoitettuja järjestämään vähintään yhden monialaisen opetuskokonaisuuden lukuvuodessa. Kokonaisuus toteutetaan monesti ilmiömuotoisesti jonkin teeman ympärille.

Berg on niin mieltynyt tähän opetustapaan, että hän on ottanut sen ympärivuotiseen käyttöön. Opettajan vastuulle jää, kuinka paljon lukujärjestys sisältää erilaisia opetusmuotoja.

Vilkasta väittelyä paneelikeskusteluissa

Bergin luokassa oppilaat käyvät paneelikeskustelun jokaisen ilmiön teemoihin liittyvistä asioista. Syksyn ensimmäisessä keskustelussa he olivat yhteiskuntatieteilijöitä ja väittelivät siitä, mikä on paras elämänvaihe.

– Lapset voivat tukeutua paneelikeskusteluissa itse tekemiinsä tutkimuksiin ja internetistä hakemaansa tietoon. Näin heillä on perusteita argumenttinsa tueksi.

Syksyn ensimmäinen paneelikeskustelu oli menestys. Oppilaat olivat kirjoittaneet avauspuheenvuorot valmiiksi. Keskustelun päätteeksi he saivat valita parhaat perustelut.

– Yllätyin, kun keskustelusta ei meinannut tulla loppua ollenkaan.

Tietoa haetaan yhä enemmän muualta kuin koulukirjoista

Kun Bergin oppilaat valmistautuvat verbaaliseen kamppailuun, he etsivät tietoa enimmäkseen omilla puhelimillaan tai koulun tietokoneilla.

Ennen ensimmäisten tutkimusten aloittamista oppilaat keskustelivat opettajan kanssa siitä, miten verkosta löytyneen tiedon todenmukaisuudesta voi varmistua. Bergin mielestä oli tärkeää, että lähdekriittisyyttä käsiteltiin tutkimusten alussa.

– Mieleen jää muistijälki, kun ei pelkästään lue aiheesta, vaan täytyy myös käytännössä etsiä luotettavaa tietoa tutkimusta varten, Berg perustelee.

Monilukutaitoa tutkinut Pirjo Kulju näkee, että tiedon alati lisääntyvä määrä korostaa kriittisen arvioinnin tärkeyttä koulussa.

– On mahdoton ajatella, että vastuu opettamisesta jäisi vain vanhemmille. Koulu ei voi sivuuttaa ympäröivää yhteiskuntaa ja tämänhetkistä mediamaisemaa opetuksessaan.

Mistä tietää, mihin tietoon voi luottaa?

Toimittaja teki pistokokeen tiedonhankinnan keinoista viitos-kuutosluokan oppilaille Sofia Suojalle, Emma Hakuliselle, Serafina Salmelle, Samuel Kermiselle, Aarne Polvianderille ja Tuomas Rantalaiselle. Kaikkien kädet nousivat ilmaan, kun kysyttiin kuka luottaa sanomalehtien sisältöön.

Epäluotettavaksi lähteeksi Hakulinen mainitsi keskustelupalstat. Oppilailla on keinonsa tarkastaa lähteiden todenpitävyys.

– Silmäilen tekstin ensin ja mietin, voiko tämä olla totta, pohtii Kerminen.

– Minä tarkastan, että tieto on tuoretta, kertoo puolestaan Salmi.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.

Fakta

Uusi perusopetussuunnitelma
  • Tuli voimaan elokuussa 2016.
  • Oppiaineissa korostetaan aiempaa enemmän työelämän ja aktiivisen kansalaisuuden vaatimia taitoja, kuten ajattelun ja vuorovaikutuksen taitoja sekä monilukutaitoa.
  • Monilukutaito sisältää mediasisältöjen ja tilastografiikan lukutaidon.
  • Vuosittain vähintään yksi monialainen oppimisjakso, jonka teemaa käsitellään eri oppiaineiden näkökulmasta.

Jutun kuvat

Olkahisen koulun 5.–6.-luokan oppilaat ovat ottaneet reippaan varaslähdön ilmiöoppimiseen opettaja Carita Begin johdolla.