Levolliset ajatukset kesyttävät villiintyneen mielen

– Ihminen yritetään saada tähän hetkeen aistien kautta, Monica Halinen kertoo.
20.09.2016 - 15:10 Teresia Jokinen, kuvat: Uwa Iduozee ja Emilia Anundi

Kehon ja mielen yhteyden vahvistamista. Päänsisäisen apinan laittamista nukkumaan. Ystävystymistä oman identiteettijärjestelmän kanssa. Kaikkea tätä on Mind-body bridging.

Terapeuttinen hoitotyökalu Mind-body bridging (MBB) ei ole mindfulnessia eikä vaihtoehtohoito, vaikka se sellaiselta toisinaan kuulostaakin. MBB on alun perin kehitetty Yhdysvalloissa ja menetelmän avulla opetetaan ihmisiä olemaan kehotietoisia. Jännittyneisyys ja stressi eivät ole keholle hyväksi. Stressi ja traumat ovat luonteeltaan saman sukuisia ja aiheuttavat kehossa samankaltaisia vaikutuksia.

MBB:n perusajatus on, että jokaisella meistä on identiteettijärjestelmä, joka yliaktivoituu helposti. Yliaktivoituneena järjestelmä aiheuttaa levottomia ajatuksia ja kehon jännitystä sekä ylläpitää stressiä. Ikuinen ajatusten ketju yritetään saada katkaistua erilaisten harjoitusten avulla.

Psykoterapeutti ja Suomen MBB -yhdistyksen puheenjohtaja Monica Halinen sanoo, että suomalainen kulttuuri selittää mind-body bridgingin rantautumista juuri Suomeen. Täällä halutaan sellaisia työkaluja, joissa on järkeä.

– ­­Me suomalaiset emme ole sellaisia, jotka hurahtavat uusiin juttuihin hetkessä.

Ajatuskarttoja ja esineiden hiplailua

MBB käyttää identiteettijärjestelmää päällä pitävistä tekijöistä nimitystä Masentaja ja Korjaaja. Masentajan mielestä itsessä on aina jotain vikaa, ja Korjaaja yrittää saada toimimaan haluamallaan tavalla. Tällainen on äärimmäisen kuluttavaa.

– Stressiä ei ole hyvä lähteä hallitsemaan, koska hallitseminen on Korjaajan toimintaa, Halinen neuvoo.

MBB:n mukaan ahdistavien asioiden ja tilanteiden käsittelyssä auttaa siirtyminen luonnollisen toiminnanohjauksen tilaan. Siihen pääsee kognitiivisten karttojen ja aistiharjoitusten avulla. Kognitiivisiin karttoihin listataan stressaava tilanne ja sen tuomia ajatuksia.

Ensimmäisen kartan jälkeen siirrytään aistiharjoituksiin. Levolliseen tilaan pääsyssä voi auttaa taustaäänien, kuten tikittävän kellon, kuuntelu. Aistiharjoituksia voi tehdä tunnustelemalla vaikka vaatteidensa saumoja. Aistiharjoitusten jälkeen tehdään toinen kartta, josta katsotaan mitä se tuo tullessaan.

– Usein mieli on harjoitusten jälkeen levollisempi, jolloin ajatuksetkin ovat levollisempia, Halinen kertoo.

Veljeni, Apinamieli

Lapsille MBB on kehittänyt Apinamieli-ohjelman, jonka avulla 4­­­­­­­­­­­­­–12-vuotiaita opetetaan säätelemään tunteitaan. Apina on yliaktiivinen identiteetti-järjestelmä, joka on hyvä saada nukkumaan. Apinan ollessa hereillä lapsi kiukuttelee ja lapsen haluamat asiat eivät toteudu. Lasta voidaan opettaa listaamaan asioita, joita hän haluaa, ja tuntemuksia, joita näiden asioiden toteutumattomuus aiheuttaa. Apinamieli-ohjelma auttaa lasta rauhoittumaan ja vahvistaa kestävyyttä sekä selviytymistaitoja.

MBB-menetelmä soveltuu niin mielenterveysalan ammattilaisten työkäyttöön kuin tavallisten ihmisten arkipäiviin. Jotta MBB toimisi, täytyy olla motivoitunut ja harjoitella ahkerasti. Oppiminen tapahtuu asteittain. Ensin voidaan oppia yhdellä tasolla, ja saatetaan tarvita apua seuraavalle tasolle pääsyssä. Pikkuhiljaa voidaan päästä syvälle vaikeisiinkin asioihin. Ihmiset ajattelevat usein, että levollinen tila on myös rento. Tärkeää on päästä sellaiseen mielentilaan, jossa voi käsitellä kaikenlaisia asioita.

Työterveyspsykologi Markus Savander pitää myönteisenä trendinä sitä, että ihmiset ovat kiinnostuneita mielensä harjoittamisesta ja sen hyvinvoinnista. Savander ei ole syventynyt MBB:hen, mutta uskoo vastaavien menetelmien auttavan ihmisiä ymmärtämään mielekkäältä tuntuvan elämän ja psyyken toiminnan yhteyden.

– On kuitenkin tärkeää nähdä ero psykoterapian ja itsehoidon välillä. Ihminen voi olla elämäntilanteessa, jossa pelkästään kirjoista tai vastaavista lähteistä saatu tieto ja harjoitukset eivät riitä, vaan tarvitaan pidempikestoista psykoterapiaa, Savander korostaa.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.