Luonnonsuojelua kulttuurien kustannuksella

Nairobin kansallispuisto sijaitsee harvinaisen lähellä kaupungin keskustaa. Puistossa elää yli sata nisäkäslajia.
19.05.2016 - 15:07 Elina Kirvesniemi, kuvat: Ida Kannisto, Senni Luttinen

Kansallispuiston rakentaminen ihmisten asuinalueelle pakottaa asukkaat muuttamaan pois kodeistaan. Pahimmillaan se voi johtaa yhteisön kuolemaan.

Matka kaupungin keskustasta Nairobin kansallispuistoon kestää vain parikymmentä minuuttia. Vuonna 1946 perustettu Kenian ensimmäinen kansallispuisto sijaitsee alle kymmenen kilometrin päässä korkeista pilvenpiirtäjistä. Puisto on maahan tulevien turistien pääkohde.
 
Pääporteilla alkaa heimoesitys. Muutama heimoyhteisön asuihin ja koristeisiin pukeutunut mies alkaa tanssia ja laulaa. Tuntuu ristiriitaiselta katsella esitystä, kun tietää, että maasait pakotettiin muuttamaan muualle kansallispuiston tieltä. 
 
Jos kansallispuisto rakennetaan paikkaan, joka on kansoitettu, asukkaiden tulee suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa lähteä turismin tieltä. Kodin tuhoutuminen jättää kuitenkin haavat ihmisen identiteettiin ja itsetuntoon. Se voi rikkoa yhteisön kulttuurin.
 

Osa entisistä paimentolaisista on vaihtanut elinkeinonsa turismiin.

Maasait kärsineet eniten

Maasai-heimo on kärsinyt eniten kansallispuistojen rakentamisesta Itä-Afrikassa. Syy on heimon suuri väkiluku sekä se, että he omistavat laajasti maata. Vuonna 1945 Itä-Afrikassa alettiin rakentaa kansallispuistoja paljon ja nopeasti: Nairobin kansallispuiston lisäksi perustettiin muun muassa Amboselin, Maasai Maran, Serengetin, Ngorongoron ja Manyara-järven kansallispuistot. Jokaisesta puistosta maasait pakotettiin lähtemään, eivätkä he voineet enää harjoittaa alueilla paimentolaisperinnettään.
 
Samanlaisia esimerkkejä Afrikassa riittää. Esimerkiksi Botswanassa joukko metsästäjä-keräilijöitä pakotettiin lähtemään Gemsbok-puiston tieltä 1970-luvulla. Ugandassa Kibalen metsäalueelta on häädetty 35 000 ihmistä. Etiopian Omo-kansallispuiston heimojen kohtalosta käydään edelleen suurta kiistaa: puiston alueilla asuu seitsemän eri heimoa, joita uhkaa häätö. 40 000 ihmistä on vaarassa menettää sekä kotinsa että maansa elinkeinon harjoittamiseen. Jo aikaisemmin Etiopian hallituksen viranomaiset pakottivat mursi-heimon lähtemään kansallispuistosta. Vuonna 2004 Omo-puistossa asuneen guji-heimon talot poltettiin. Lähes 500 talon tuhoaminen on viranomaisilta julma keino pakottaa ihmiset siirtymään muualle.
 
Surullisin tarina kansojen pakkosiirrosta kansallispuistojen tieltä löytyy Ugandasta. Vuonna 1958 maahan perustettiin Kidepon kansallispuisto. Puiston alueella asui pieni, syrjäytynyt metsästäjä-keräilijäheimo nimeltä lk. Kuten muidenkin kansallispuistojen kohdalla, 2 000-henkinen lk-heimo pakotettiin muuttamaan Kidepon alueelta pois. He kuitenkin taistelivat viranomaisia vastaan eivätkä suostuneet lähtemään. Heidän kiintymyksensä kotiin oli liian suuri.
 
Heimoa estettiin metsästämästä puistossa rangaistuksen uhalla. Heitä kehotettiin viljelemään, vaikka vuoristoisella seudulla se oli mahdotonta. Lk-heimo lopetti metsästämisen, mutta he eivät missään vaiheessa suostuneet muuttamaan pois. Lopulta heimon jäsenet nääntyivät nälkään ja kuolivat. Myös heidän kulttuurinsa katosi.

Osa sopeutuu ja lähtee mukaan bisnekseen

Kansallispuistojen rakentamisessa unohdetaan usein alkuperäisasukkaiden oikeudet. Koti on keskeinen paikka ihmisen elämässä, ja sen tuhoaminen aiheuttaa kärsimystä asukkaille. Osa heimoista on kuitenkin yrittänyt sopeutua muutokseen. He ovat mukana puistojen turismibisneksessä.
 
Esimerkiksi Ugandan viidakosta parikymmentä vuotta sitten häädetyt batwat työskentelevät oppaina ja johdattavat turisteja turvallisesti Mgahingan kansallispuiston viidakon läpi. He kertovat matkalla tarinoita entisestä elämästään ja viidakkoperinteistä. Kun kierros on ohi, he jättävät puiston. Ennen viidakko oli heidän kotinsa. Nyt he saavat vain vierailla siellä.
 

Lähteet:

Burnett, John (2012). Forest People Return To Their Land… As Tour Guides. Npr, 12.10.2012. Saatavilla: http://www.npr.org/2012/10/12/161885322/forest-people-return-to-their-land-as-tour-guides.
 
Cultural Survival sekä Native Solutions to Conservation Refugees’s (NSCoR) -järjestöt.
 
Kenia-opas: Kenya information guide.
 
Morell, V. (1996). Surrounded! Civilization in Enroaching on Nairobi National Park (Nairobi Wild Side). International Wildlife 27 (4): 38-44.
 
Porteous, Douglas & Smith, Sandra E. (2001). Domicide: The Global Destruction Of Home. Montreal, CA: MQUP.
||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.