Luonto huomaa vaatevalintasi, ihminen ei

Laura Rusanen käytti samaa mustaa mekkoa vuoden.
27.09.2016 - 15:29 Anniina Rimpiläinen

Pyöräilijät valtaavat moottoritien, sipsikaljavegaanit saavat oman grillikioskin ja yhä useampi pukee päälleen kestävää kehitystä. Ekologisuus on nyt in ja ottaa sijaa myös vaateteollisuudessa.

Voisitko kuvitella pitäväsi vuoden ajan samaa vaatetta joka päivä?

Laura Rusanen pohti keväällä 2015 omia arvojaan suunnittelijana ja päätti luoda projektin, jolla haastaa itseään. Hän suunnittelisi mekon, jota pitäisi yllään vuoden ajan. Syntyi projekti ja blogi nimeltä 1 dress – 365 days. Rusanen postasi blogiinsa viikoittain kuvia asukokonaisuuksista mekon kanssa ja kirjoitti arjesta yhden vaatteen parissa. Projekti päättyi noin kuukasi sitten ja Rusanen on siihen tyytyväinen.Trendit kauppojen ikkunoissa vaihtuvat kuukausittain, mutta vaatteita ei tarvitse kuin vähän ja hyvälaatuisia.

– Mekon kanssa asukriisejä ei juuri ollut. Projektin jälkeen vaatekaappini sisällön paljous lähinnä ahdisti. Tajusin, että en tarvitse puoliakaan omistamistani vaatteista, Rusanen sanoo.

Rusanen opiskelee kolmatta vuotta vaatesuunnittelua Lapin yliopistossa. Hän haluaa vaikuttaa vaateteollisuuteen ja tuoda ekologisen muodin ihmisten tietoisuuteen.

– Muotimaailma on nykyään hyvin turhamainen. Haluan yrittää tehdä muutoksen siihen.

Kertakäyttömuoti vastaan hippikaavut

Isot ketjuvaateliikkeet, kuten H&M, Gina Tricot ja Bik Bok tarjoavat kuluttajille pikamuotia. Vaatteet suunnitellaan ja valmistetaan suoraan myymälöihin. Varastoja ei ole, ja uusia mallistoja tuodaan liikkeisiin kuukausittain. Vaatteiden suuret valmistusmäärät ja trendien nopea vaihtumistahti tekevät pikamuodista epäekologista. Iso osa vaatteista päätyy tekstiilijätteeksi. Rusanen kertoo lopettaneensa pikamuodin ostamisen eettisten ongelmien vuoksi.

– Ihmiset kuvittelevat olevansa jännittävämpiä ja seksikkäämpiä uusien vaatteiden kautta. Itse kuitenkin havaitsin mekkoprojektini aikana, että kukaan ei edes huomannut, vaikka käytin samaa vaatetta joka päivä.

Rusanen haluaa tuoda ekologisen muodin tutummaksi ihmisille. Vaikka eettisyys ja ekologisuus onkin nyt trendikästä, liitetään ekologisiin vaatteisiin paljon ennakkoluuloja. Rusasen mukaan ekologisen muodin suurin ongelma on sen brändäys. Ekomuotiin liitetään helposti mielikuva hippikaavuista.

– Yritän omilla projekteillani tuoda esiin sen, että kestävä muoti voi olla myös massamuotia mukailevaa ja tyylikästä. Eivät kaikki halua jotain isoäidin vanhoista tilkuista tehtyä käsilaukkua.

Pikamuodin ongelmallisuudesta on saatavilla paljon tietoa, ja moni tietää toimivansa epäeettisesti ostaessaan sitä. Silti sen suosio ei ole ihan heti hiipumassa. Rusasen mukaan ihmiset eivät jaksa murehtia itsestään kaukana olevista asioista. Jokaisella on valmiiksi ongelmia arjessaan.

– Ei ihminen halua kiireen ja ahdistuksen keskellä ajatella sitä, että joku lapsi kaukana kärsii minun valinnoistani, tai että jäävuoret sulavat.

Kotimainen osaaminen kantaa tulevaisuudessa

Kestävän muodin puolesta puhuu myös Aalto-yliopiston muodin tutkimuksen professori Kirsi Niinimäki. Niinimäen mukaan ekomuoti on kasvava ilmiö vaateteollisuudessa. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia vaatteiden ekologisuudesta. Ongelmakohtia ekologisen muodin kentällä on kuitenkin vielä paljon.

– Vaatemarkkinoilla on paljon viherpesua. Pikamuotiyritykset markkinoivat joitakin vaatteitaan ekologisina, vaikka heidän toimintatapansa ovat vastoin kestävän kehityksen periaatteita.

Aika näyttää, kuinka kestävä trendi ekologisuus on. Tavalliset kuluttajat ovat heränneet pohtimaan arvojaan. Esimerkiksi vaatteiden ostolakosta on tullut hyvin suosittu kampanja lyhyen ajan sisällä. Pelkkä boikotointi ei kuitenkaan ratkaise vaateteollisuuden ongelmia. Rusanen kannattaa totaalikieltäytymisen sijaan pienten yritysten tukemista.

– Ostolakko on ideana hyvä, mutta ihmisten pitäisi samalla tukea kotimaista osaamista ja pieniä eettisiä yrityksiä.

Ekologisuudessa on kotimaisille suunnittelijoille mahdollisuus lyödä läpi. Kirsi Niinimäki muistuttaa, että vaikka kuluttajien tottumukset muuttuvat hitaasti, on Suomessakin erilaisia kehityshankkeita aiheesta. Esimerkiksi Sitra ja Suomen Tekstiili ja Muoti keskittyvät uusiin liikeideoihin kestävän kehityksen parissa. Myös muotialan opiskelijat ovat Niinimäen mukaan kiinnostuneita ekologisuudesta ja aiheesta tehdään perinteistä muotia kritisoivia lopputöitä.

– Suomalaiset suunnittelijat ovat kokemukseni mukaan huippulahjakkaita ja osaavat vaatesuunnittelun hyvin, Niinimäki toteaa.

Rusanen ei ole vielä valmis suunnittelija, mutta hänellä on selkeät sävelet tulevaisuudelle. Ekologisuus kantaa hänen töissään jatkossakin. Uusi mekko on jo suunnitteilla.

Entä mitä kuuluu vanhalle mekolle?

– Se on mulla päällä nytkin. 

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.