Pakkaus vaihtaa väriä, kun ruoka pilaantuu – uudet keksinnöt ilmestyvät pian lähikauppaan

Tällä hetkellä älykoodeja käytetään paljon mainoskampanjoissa. Kuva: Uwa Iduozee
14.02.2017 - 13:47 Juho Kankaanpää

Ruokapakkaukset mullistuvat, sillä kuluttajat haluavat lisää tietoa ostoksistaan. Kohta painoväri kertoo, onko kala tuoretta.

Se näyttää sanaristikkolehden kryptotehtävältä, mutta löytyy maitotölkin kyljestä.

Lähikaupassa asiakas skannaa älypuhelimensa sovelluksella mustista ja valkoisista palkeista koostuvan kuvion, joka toimii linkkinä verkkosivuille. Sieltä asiakas voi lukea tietoa meijeristä tai vaikka osallistua kilpailuun. Ostaja haluaa tietää entistä tarkemmin, mitä hän syö.

Älykoodit ovat ruokakaupassa jo arkipäivää. Järjestelmiä on lukuisia, joista QR-koodi saattaa olla kuluttajalle tutuin. Vuosikymmeniä sitten keksitty koodityyppi on yleistynyt älypuhelimien takia.

Tähän mennessä koodin antamat tiedot on lyöty lukkoon jo ruokapakkauksen painohetkellä. Tulevaisuudessa koodi muuttuu yhä useammin tuotteen mukana.

Muutoksen mahdollistavat uudenlaiset painovärit, jotka reagoivat ympäristöönsä. Ne ilmestyvät näkyville tai vaihtavat väriä esimerkiksi lämpötilan, ajan tai kemiallisten yhdisteiden mukaan.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on kehittänyt ja tutkinut toiminnallisia koodeja lähes koko 2000-luvun. Tutkimustiimin vetäjä ja tekniikan tohtori Maria Smolander kertoo, että painotekniikka on jo olemassa.

Nyt tutkijat miettivät, mihin sitä voitaisiin käyttää.

Painoväri paljastaa pilaantuneen ruoan

Koodit voisivat taata ruoan turvallisuuden. Älykoodin ansiosta asiakas näkisi kaupassa, onko tuotteen kylmäketju säilynyt ja onko ruoka alkanut pilaantua. 

– Kun valmiiksi pilkottujen hedelmien laatu heikentyy, hedelmistä syntyy käymistuotteena etanolia, Smolander havainnollistaa.

Samalla lailla esimerkiksi kalasta vapautuu vanhentuessaan amiineja ja siipikarjatuotteista rikkiyhdisteitä.

Vapautunut kaasu muuttaisi pakkauksen koodia ja vaikka etiketin väriä. Merkit kertoisivat, että pakkaus kannattaisi käyttää pian ja että sen voisi siksi ostaa alennetulla hinnalla. Parhaassa tapauksessa ennakointi vähentäisi ruokahävikkiä. Samalla käsin liimattavat viimeinen käyttöpäivä -tarrat jäisivät historiaan.

 

Uuden teknologian ansiosta älykoodit voivat muuttua tuotteen mukana. Koodeja painetaan monenlaisiin pakkauksiin. Kuva: Roosa-Maria Kauppila

Ei pelkkä markkinointitemppu

Viime kesänä Coca-Cola kokeili virvoitusjuomapulloissaan termokromaattista mustetta. Se vaihtoi väriä viilentyessään jääkaappikylmäksi.

Tämä on kuitenkin vasta alkua. Turkulainen teknologiayhtiö Magic Add haluaa digitalisoida muuttuvat pakkaukset. Vuonna 2015 perustettu start up -yritys suunnittelee älypakkauksiin liittyviä ohjelmistoja yhteistyössä pakkausfirmojen kanssa. 

Uusin saavutus on Shellin huoltoasemien pahvinen kahvikuppi. Mukiin ilmestyy älykoodi, mutta vasta, kun se täyttyy kuumasta juomasta. Koodilla voi osallistua Shellin kampanjan nettiarvontaan.

– Musteen tehtävänä on suojella uniikkia koodia, selittää Magic Addin toimitusjohtaja Samuli Manninen.

Älykäs elintarvikepakkaus ei siis ole pelkkä markkinointitemppu. Mannisen mielestä uudenlaisella tekniikalla voidaan parantaa logistiikkaa ja suojella brändiä.

Yksilölliset koodit vaikeuttavat tuotemerkkien väärentämistä ja tekevät siitä kallista. Suomessa elintarvikeväärennökset eivät ole ongelma, mutta esimerkiksi vientiyhtiöt voivat törmätä piraattituotteisiin Aasian markkinoilla.

Mullistuksia jo muutamassa vuodessa

Suomen ruokakaupoissa toiminnalliset älykoodit yleistynevät muutamassa vuodessa. Maria Smolander ennustaa, että ne ilmestyvät ensin ylellisyystuotteisiiin, kuten luomutilan karitsanlihapakettiin.

Samuli Manninen arvelee, että muutos käynnistyy Yhdysvalloissa. Tekniikkaa nähdään ensin korkean katteen tuotteissa, kuten virvoitusjuomissa ja kahvissa. 

Esimerkiksi lämpöherkät painovärit kasvattavat yksittäisen pakkauksen hintaa muutamista jopa kymmeniin sentteihin. Mannisen mukaan pienikin korotus on silti merkittävä alalla, jossa jokainen kahvikupillinen juodaan uudesta mukista. Muuttuvien älykoodien hinnat laskevat vasta, kun tuotantomäärät kasvavat.

Älylasit tuovat tuotetiedot silmien eteen

Toiminnalliset älykoodit kertovat, että ruokateollisuus muuttuu vauhdilla. Käynnissä on kaksi suurta trendiä.

– Kuluttajat ovat enenevissä määrin kiinnostuneita tuotteen alkuperästä, Maria Smolander kertoo. 

Samalla ruoantuotanto digitalisoituu nopeasti. Niin sanottu esineiden internet liittää jopa maitotölkit yhteiseen tietoverkkoon.

Toistaiseksi älykoodin lukeminen vaatii kuluttajalta vaivaa ja puhelinta. Tulevaisuudessa Google Glassin kaltaiset älylasit voivat lukea koodin itsestään. Silloin tieto ilmestyisi kirjaimellisesti käyttäjän silmien eteen – vaikka ruokakaupassa.

Mannisen mielestä tulevaisuutta ennustaessa ei kannatakaan ajatella ainoastaan ruokapakettia.

– Isompi asia on, miten ekosysteemi pakkauksen ympärillä kehittyy.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.