Vastuullisia vaatteita joukkorahoituksella – ”fiilikset olivat katossa, kun tavoite ylittyi”

Elina Cerell ja Silvia Osella saivat valmiit paidat painosta Italiassa.
21.02.2017 - 17:38 Emmi Kantola, kuva: Iluut/ Mikko Kiuttu

Iluut on suomalainen vaatemerkki, jonka vaatteilla oli ostajia jo ennen niiden valmistamista.

Elina Cerell kyllästyi vaateteollisuuden ongelmiin, ja päätti perustaa vastuullisen Iluut-vaatemerkin. Joukkorahoitus mahdollisti unelman eettisistä ja ekologisista vaatteista.

– Joukkorahoituksen avulla pystyi muodostamaan asiakassuhteita ja testata kysyntää ilman kalliita kuluttajatutkimuksia.

Joukkorahoituksella tarkoitetaan varojen keräämistä tiettyyn hankkeeseen yleisön vapaaehtoisella osallistumisella. Joukkorahoitus toimii erilaisilla periaatteilla. Rahoittajat voivat esimerkiksi lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyytenä tai lainana. He voivat saada myös vastalahjaksi tuotteita, palveluita tai tuottoja.

Iluutin tapauksessa ennakkotilaajat maksoivat vaatteista, ja tilaajat saivat tuotteet sen jälkeen kun tuotanto käynnistettiin. Joukkorahoituksella Iluut sai tarvittavat tulot tuotannon kulujen kattamiseen ja verkkokaupan avaamiseen.

Iluutin ydintiimiin kuuluvat italialainen Silvia Osella ja englantilainen Vj Tanagahan. Työt hoidetaan kolmen maan välillä sosiaalisen median avulla. Iluut ei ole kenenkään päätyö, vaan suurin osa töistä tehdään iltaisin ja viikonloppuisin.

Ainutlaatuinen mahdollisuus onnistua

Joukkorahoitus kerätään yleensä internetin alustojen kautta. Esimerkiksi Iluut keräsi varat Indiegogo-nimisen alustan kautta.

Aikaisemmin joukkorahoitusta on käytetty muun muassa katastrofirahoitukseen, kansalaisjournalismiin, poliittisiin kampanjoihin ja kulttuurihankkeisiin, kuten elokuvien rahoittamiseen.

Iluutissa joukkorahoituskampanjan aika oli Cerellin mukaan hektinen. Kaikki tiimin jäsenet olivat täysipäiväisesti muissa töissä kampanjoimisen lisäksi. Vapaa-aika meni sosiaalisen median päivittämiseen, asiakaskyselyihin ja haastatteluihin.

– Se oli ainutlaatuinen tilaisuus onnistua, joten siihen täytyi satsata täysillä.

Joukkorahoituskampanjan aikana tavoite ylittyi viidenneksellä.

– Fiilikset olivat katossa, kun tavoite ylittyi.

Varoilla valmistettiin Iluutin kaksi ensimmäistä vaatetta: pelkistetty farkkumekko ja klassinen kauluspaita kolmessa eri värissä. Tyyli on minimalistinen ja ajaton.

Vaatteita uusiutuvalla energialla

Cerell uskoo, että joukkorahoituskampanjan onnistumisen taustalla oli aktiivisen kampanjoinnin lisäksi vaatemerkin eettinen ja ekologinen toimintatapa. Vaikka halpavaateketjujen ovet käyvät edelleen tiheään, ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia vaatteiden valmistusprosessista.

Kaikki Iluutin kankaat ja vaatteet valmistetaan Euroopassa. Kuljetuksesta aiheutuva hiilijalanjälki jää pienemmäksi, kuin jos kankaat tuotaisiin valtameren takaa. Iluutin perustajat ovat myös itse vierailleet ja valinneet tehtaat, joissa vaatteet valmistetaan.

– Paras tapa varmistua tehtaan toimintatavasta, työoloista ja ilmapiiristä on käydä itse paikan päällä.

Vaatteiden tuotannossa käytettävät kankaat valmistetaan uusiutuvalla energialla. Vaatetuotannon hukkapaloista kudotaan mattoja Marokossa. Lisäksi jokaisen vaatteen tuotosta menee 5 prosenttia hyväntekeväisyyteen, Pencils of Promise -järjestölle, joka tukee lasten koulunkäyntiä kehitysmaissa.

– Olisi hienoa, jos voisimme pian rahoittaa koulun kehitysmaahan.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.