Finlayson kokosi perheen varastetulle Suomen leijonalle

Susanna Mandelinin leijona on kiitos itsenäisestä Suomesta.
05.02.2017 - 20:37 Julia Stolp, kuva: Susanna Mandelin

Finlaysonin 100 leijonaa Suomelle -kampanja keräsi Suomen leijonalle yli satapäisen perheen. Kuka tahansa sai lähettää kampanjaan oman versionsa symbolista tammikuun loppuun mennessä. Nyt yritys alkaa suunnitella niistä tuotesarjaa.

Finlaysonin leijonakampanjaan kertyi lopulta yli 300 ehdotusta symbolista. Osa töistä on ollut ammattitaitoisesti tehtyjä, mutta hanke on inspiroinut myös aivan tavallisia suomalaisia.

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila arvioi, että noin joka kymmenes heille lähetetyistä töistä on lapsen tekemä.

– Lapsilta on tullut todella kauniita töitä. Heillä on hyvin iloinen ja värikäs käsitys Suomi-leijonasta, Kurttila kiittelee.

Leijonasymboliin on viime aikoina liitetty suvaitsemattomuuden arvoja, joita kaikki suomalaiset eivät allekirjoita. Finlayson halusi kampanjallaan palauttaa leijonan koko kansan omaisuudeksi. Aihe on saanut osakseen paljon kiitosta, mutta myös jyrkkää arvostelua.

– Finlayson on yritys, jolla on mielipiteitä. Kampanja tuo esiin arvopohjaamme, johon kuuluu suvaitsevaisuus, rohkeus ja itsenäinen ajattelu. Olemme siitä ylpeitä, Kurttila toteaa.

Kurttila kertoo olevansa häkeltynyt siitä, että kampanjaa on syytetty isänmaallisuutta loukkaavaksi.

– Taustalla oleva ajatus on hyvin isänmaallinen ja pyyteetön. Haluamme, että kaikki voisivat nauttia leijonasta ja kokea sen omakseen.

Erilaisia sanomia uusien leijonien taustalla

Kampanjaan osallistuneen Ari Kostamon leijona kantaa nimeä Toivo ja edustaa hänen visiotaan aktiivisesta ja tekevästä Suomesta.

– Näin kampanjassa uudenlaista ajattelua ja ennakkoluulottomuutta, jota Finlayson muutenkin nykypäivänä edustaa. Leijonan ympärille liittyy asioita, jotka eivät välttämättä ole vieneet sitä ihan parhaaseen mahdolliseen suuntaan. Halusin tuoda esiin oman ajatukseni siitä, millainen leijona voisi olla.

Toisen osallistujan Susanna Mandelinin mielestä kampanja on hieno tapa avata suomalaisten kuvakulttuuria ja ajatuksia suomalaisuudesta sekä tuoda esille mielikuvia leijonan ja isänmaallisuuden takaa.

– Minun leijonani miekkoineen ja ruusuineen on kiitos sotiemme veteraaneille, unohtamatta perheitä ja yhteiskuntaa heidän takanaan. Se on kiitos papalleni elämästä itsenäisessä Suomessa.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.

Fakta

100 leijonaa Suomelle

  • Tekstiilituotteistaan tunnetun Finlaysonin järjestämä kampanja on osa virallista Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.
  • Kampanjan tarkoitus on luoda yhdessä leijonaperhe, joka kuvastaa kaikkien suomalaisten arvoja.
  • Finlayson lanseeraa valitsemiensa töiden pohjalta tuotesarjan vuoden 2017 aikana.

Jutun kuvat

Susanna Mandelinin leijona on kiitos itsenäisestä Suomesta.