Hittikirjat houkuttelevat nuoria kirjakauppoihin – Harry Potter -kirjat viedään käsistä

Hanna-Liisa Onnelan mukaan kirjanrakastajia, jotka haluavat käydä kivijalkakaupassa hypistelemässä kirjoja, löytyy aina.
15.02.2017 - 16:45 Oona Kujala, kuvat: Petri Huhtinen

Kirjojen kokonaismyynti on laskenut Suomessa jo yli kymmenen vuoden ajan. Yksittäiset suosikkiteokset ovat kuitenkin lisänneet nuorten lukuintoa ja kasvattaneet nuortenkirjojen menekkiä.

Lasten- ja nuortenkirjojen myynti on kasvussa. Nuorten miesten ja naisten lukeminen on selvästi lisääntynyt, kertoo Tampereen Suomalaisten Kirjakauppojen myymäläpäällikkö Hanna-Liisa Onnela.

– Se näkyy scifi- ja fantasiaostastolla, tieteiskirjallisuudessa sekä jännityskirjallisuudessa esimerkiksi tv-sarjojen kirjaversioiden hakemisessa.

Kirjakauppaliiton tilastot vuosilta 2014–2016 osoittavat, että lasten- ja nuortenkirjojen myynti on kasvanut jo usean vuoden ajan. Viime vuonna lasten- ja nuortenkirjojen myynti lisääntyi lähes 8 prosenttia.

Esimerkiksi John Greenin romanttiset draamaromaanit, kuten Tähtiin kirjoitettu virhe, tuovat kirjakauppaan paljon nuoria tyttöjä.

Kirjahitit muuttavat myyntilukuja

Kirjakauppaliiton toimitusjohtajan Laura Karlssonin mukaan yksittäiset teokset voivat vaikuttaa hyvin paljon myyntitilastoihin. Viime vuonna merkittävin teos lasten- ja nuortenkirjojen myynnissä oli J. K. Rowlingin uusin kirja Harry Potter ja kirottu lapsi. Teosta myytiin lähes 10 000 kappaletta. Se on melkein kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi suosituimman kirjan myyntimäärä.

– Isot ilmiöt näkyvät myyntitilastoissa nopeasti. Pitkällä aikavälillä ne myös kasvattavat kokonaismyyntiä, Karlsson sanoo.

Suomalaisen Kirjakaupan myymälävastaava Mira Nuotio uskoo, että nuorten innostuminen kirjoista johtuu osittain esimerkiksi mindfulnessin ja hyggeilyn, eli Tanskasta peräisin olevan rennon “kotoilun”, trendeistä.

– Lukeminen nähdään hyvänä ja kehittävänä ajankäyttönä. Lukiessa voi keskittyä yhteen asiaan ilman multitaskaamista. 

Kirjakaupat nuorennusleikkauksessa

Aikuisten värityskirjojen suosion kasvu oli merkittävä ilmiö vuonna 2015. Pelkästään yksittäisiä värityskirjoja myytiin Suomessa kymmeniätuhansia kappaleita. Ilmiö vaikutti myös Suomalaisen Kirjakaupan myyntiin. Yrityksen kokonaismyynti kasvoi vuonna 2015 noin prosentin verrattuna edellisvuoteen. Suomen kokonaiskirjamyynti on kuitenkin hiipunut pitkään. Viime vuonna kokonaiskirjamyynti vähentyi noin 3 prosenttia. 

Suomalaisen kirjakaupan toimitusjohtajan Panu Porkan mukaan kirjakaupat kohtaavat samoja haasteita kuin kaikki muutkin kaupan alalla työskentelevät.

– Ostovoima ei ole kehittynyt viime vuosina, eikä kaupan alalla ole mennyt kovin hyvin. Se haastaa kaikkia alan toimijoita miettimään, mitä voitaisiin tehdä paremmin.

Porkan mukaan Suomalaisia Kirjakauppoja on uudistettu monin tavoin. Viiden vuoden aikana on remontoitu 48 myymälää. Remonteissa on parannettu esimerkiksi kalustusta, tuotejärjestystä sekä valaistusta. Suomalaisen Kirjakaupan tavoitteena on muun muassa tuoda tuotevalikoima entistä paremmin esille.

Mira Nuotion mielestä Suomalaisia Kirjakauppoja ja niiden imagoa voisi nuorentaa lisää, jotta nuorta väkeä saataisiin kirjakauppoihin aiempaakin enemmän.

– Kirjakauppa ei ole enää mummojen pölyinen paikka, jossa on kirjastotätejä hyssyttelemässä. Kirjakaupat muuttuvat nuorekkaammiksi pikkuhiljaa.

Mikä painetuissa kirjoissa oikein viehättää? Lue mielipide täältä.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.

Fakta

Kirjojen myynti Suomessa

  • Vuosi 2015 oli kirjojen myynnissä poikkeuksellinen, koska kokonaiskirjamyynti parani noin puoli prosenttia.

  • Vuonna 2016 lasten- ja nuortenkirjallisuuden ja kaunokirjallisuuden myynnit kasvoivat.

  • Tietokirjojen, oppikirjojen, ulkomaisten kirjojen ja pokkareiden myynti oli vuonna 2016 laskevaa.

  • Kirjakauppaliiton tilasto koostuu Suomalaisen Kirjakaupan, Akateemisen Kirjakaupan ja Info-kirjakauppojen myyntien muutoksista.

Lähde: Kirjakauppaliitto

Jutun kuvat

Hanna-Liisa Onnelan mukaan kirjanrakastajia, jotka haluavat käydä kivijalkakaupassa hypistelemässä kirjoja, löytyy aina.