Levyt sinnittelevät digiajassa

Asko Huukin mukaan levyjen täytyy olla kokonaisuuksia. Albumin täytyy kertoa tarina, jotta kuluttajat vielä ostaisivat levyjä.
07.12.2016 - 15:26 Kirsi Teiskonlahti, kuvat: Sarita Piipponen

CD-levyjen kysyntä on romahtanut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Musiikkia kuunnellaan lähinnä Spotifysta. CD-levyjä ostetaan nostalgian kaipuussa.

CD-levyjen aika on ohi. Vuonna 2003 suomalaiset ostivat lähes yhdeksän miljoonaa levyä. Levyteollisuudenparhaat vuodet sijoittuvat 2000-luvun alkuun. CD:t olivat ylivoimaisesti suosituin musiikin kuuntelumuoto.

Käännekohta levymyynnissä tapahtui vuonna 2007, jolloin myynti laski lähes kahdella miljoonalla levyllä. Digitaalinen musiikki ohitti levymyynnin vuonna 2014.

Nykyisin CD-levyjä myydään tuskin missään. Tavaratalo Stockmann lopetti CD-levyjen myymisen viime vuonna. Anttilan konkurssi kaatoi myös yhden merkittävän levykaupan äskettäin.  

CD-levyjä myyvät vielä huoltoasemat ja ruokakaupat, mutta niiden valikoimat ovat suppeat. Esimerkiksi Lahdesjärven ABC:lla levyhyllyssä on tarjolla Sannia, tangokuningas Kyösti Mäkimattilaa ja vanhoja Jari Sillanpään levyjä.

Monipuolisin valikoima CD-levyjä löytyy verkosta ja levykaupoista. Tampereella yksi perinteisimmistä levykaupoista on lähes 30 vuotta toiminut Swamp music.

Liikkeen omistaja Petri Kantola puolustaa CD-levyjä. Hänen mukaansa niiden formaatti on hyvä, ja ihmiset haluavat ostaa konkreettisia esineitä.

Vinyylit ovat nousseet uudelleen suosioon viime vuosina. Kantola ei osaa kuitenkaan sanoa, käykö CD-levyille samalla tavalla.

– Tätä kauppaa pitäessä on ehtinyt nähdä sekä vinyylin kuoleman että sen uuden nousun. En tiedä, ehtisikö tässä nähdä vielä CD:n nousun.

Kantolan mukaan CD-levyjen hinta ei voi olla syy kysynnän laskuun, sillä levyjen hinta on pysynyt samana alkuajoista asti. Palkat ovat sen sijaan nousseet, joten levyn ostaminen ei tunnu enää yhtä suurelta sijoitukselta kuin ennen.

– CD:t maksoivat tullessaan 120 markkaa, ja nyt ne maksavat 20 euroa, Kantola arvioi.

Muutosten aallokossa

Levyliike Swamp Musicin asiakaskunnasta CD:t ovat tärkeimpiä noin kolmekymppisille. Tätä voi selittää se, että nämä 1980-luvulla syntyneet ovat olleet nuoria CD-levyjen kulta-aikana.

Tamperelaiseen ohjelmistokehittäjään Asko Huukiin vetoavat CD-levyihin liittyvät muistot. Hän ostaa edelleen säännöllisesti levyjä.

– CD-levyistä tulee nostalginen olo. Ei niitä muuten olisikaan järkeä ostaa, 28-vuotias Huuki kertoo.

Hän kuuntelee suurimmaksi osaksi musiikkia digitaalisessa muodossa, kuten Spotifysta ja Youtubesta. CD-levyjä hän ostaa vain tukeakseen artisteja.

– Tämä on vanha tapa. On myös kivaa hypistellä levyä ja katsoa kansilehtinen läpi. Sitä tunnetta ei saa digitaalisesta julkaisusta ainakaan vielä.

CD-levyillä on Huukin mukaan vielä paikkansa musiikkiteollisuudessa.

– Levyt ovat kokonaisuuksia. Se on syy, miksi joku vielä nykypäivänä ostaa niitä. Albumilla pitää kertoa jonkinlainen tarina.

Huuki tekee CD-levyostokset suurimmaksi osaksi netissä. Hän kuuntelee konemusiikkia, jota on hankalaa löytää kaupoista Suomessa.

Huukin levyhyllyssä on myös harvinaisuuksia: singlelevyjä. Vielä kymmenen vuotta sitten oli tavallista, että artistit julkaisivat yhden kappaleen levyjä. Nykyisin singlet julkaistaan lähinnä Spotifyssa, ja vain kokonaiset albumit päätyvät levynkansiin.

Myös albumeita tuotetaan huomattavasti vähemmän kuin vuosituhannen alussa, kerrotaan Warner Music Finland -levy-yhtiöstä.

– Valmistusmäärät kulkevat myyntien kanssa käsi kädessä, yhtiön myyntipäällikkö Timo Kivinen kertoo.

Vaikka Suomessa CD-levyjen kultakausi on toistaiseksi ohi, Kivisen mukaan levyt ovat edelleen maailmanlaajuisesti merkittävä tuote ja niitä valmistetaan isoja määriä.

Lue lisää blogista.

||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.

Fakta

CD- ja vinyylilevyjen myynnit

  • CD-levyjen parhaat vuodet ovat olleet 2001 ja 2003, jolloin myynti on ollut 8,7 miljoonaa levyä. 
  •  Levymyynnin lasku oli voimakkainta vuosina 2007–2009. Tämän jälkeen lasku on hidastunut.

  • Singlelevyjä on myyty parhaillaan puoli miljoonaa kappaletta vuosina 2000, 2001, 2002 ja 2003.

  • Vinyylien nousu alkoi samana vuonna 2007, kun CD-levyjen myynti taantui.

 

 

Lähde: http://www.ifpi.fi/tilastot/


Jutun kuvat

Asko Huukin mukaan levyjen täytyy olla kokonaisuuksia. Albumin täytyy kertoa tarina, jotta kuluttajat vielä ostaisivat levyjä.