Perinteinen kirjakauppa pitää pintansa

Kirjamyynti jakautuu useammille nimikkeille kuin aiemmin.
24.11.2015 - 18:13 Tessa Toni

Kirjakauppojen hyllyt huojuvat edelleen myytävien kirjojen määrästä. Perinteisen kivijalkakirjakaupan rinnalle ovat nousseet verkkokaupat ja e-kirjat, mutta ne eivät ole supistaneet Suomen suurimpien kirjakauppojen valikoimia.

"Kirjakaupoissa ei myydä enää kirjoja." Suomalaisen kirjakaupan toimitusjohtaja Timo Kopra on joutunut kohtaamaan tämän väittämän kasvokkain. Huhuista huolimatta Suomen suurimpien kirjakauppojen valikoimat eivät ole viime vuosina pienentyneet. Suomalaisen kirjakaupan suurimmissa myymälöissä on tarjolla kirjanystäville noin 26 000 nimekettä, ja Akateemisen kirjakaupan suurin, 40 000 nimekkeen, valikoima löytyy Helsingin keskustan Kirjatalosta. Vaikka suositut kirjat saavat myymälöiden esillepanossa enemmän näkyvyyttä, Suomalainen kirjakauppa ei myönnä syyllistyvänsä niin sanottuun bestsellerismiin.
 
– Yhdeksänkymmentäluvulla myyntimäärät kärkikirjoissa olivat suurempia. Ennen myytiin Päätaloa ja Hietamiestä. Nyt myynti leviää useammille nimekkeille, sanoo Suomalaisen kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola.

Suurin osa myynnistä bestseller-listan ulkopuolelta

Valikoiman monipuolisuus on Kopran mukaan edelleen kirjakauppojen toiminnan edellytys. 200 myydyintä nimekettä muodostaa noin 10–15 prosenttia Suomalaisen kirjakaupan myynnistä. Saatavilla oleva valikoima kuitenkin vaihtelee kirjakaupan sijainnin ja koon mukaan.

– Väkilukuun nähden Suomessa ilmestyy vuosittain valtavasti uutuuksia. Niitä kaikkia ei mikään kirjakauppa pysty tarjoamaan. Myymälöistämme on silti aina saanut tilata niitä kirjoja, joita juuri asiointihetkellä ei hyllystä löydy, Pikkola kertoo. 

Verkkokauppa ei tee kivijalkakirjakaupoista turhia

 
Suomalaisen kirjakaupan kivijalkamyymälöiden rinnalle on perustettu verkkokauppa. Akateemisen kirjakaupan verkkokaupasta vastaa tällä hetkellä Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa Adlibris. Vaikka verkkokaupoissa valikoima laajentuu miljooniin vaihtoehtoihin, ei Akateemisen kirjakaupan ostopäällikkö Robin Sandelin usko verkkokauppojen syrjäyttävän kivijalkamyymälöitä lähitulevaisuudessa, koska verkkomyynnin osuus kokonaismyynnistä on marginaalista. Kumpikaan suurimmista kirjakaupoista ei kuitenkaan paljasta verkkokauppamyyntinsä tarkkoja lukuja.  
 
Bonnier osti Akateemisen kirjakaupan Stockmannilta lokakuussa, kun taas Suomalainen kirjakauppa siirtyi Sanomalta osaksi Otava-konsernia vuonna 2011. Kopra muistuttaa, että kirjakauppojen toimintaan pätevät yritystalouden lait. 
 
– Vaikka kilpailu kiristyy, ei kirjakauppakulttuuri ole kuolemassa pois.
||

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Kuva CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.